| Författare |
Meddelande |
| < Myndigheter etc ~ Höjning av karenstider |
|
Skrivet:
Tor Jun 17, 2010 9:16 am
|
|
|
|
|
Jag blev väligt förvånad när jag inte hittade ett enda inlägg här på forumet som berör regeringens höjning av karenstiderna i förra veckan.
Är det här inget som engagerar småföretagare?
Själv blev jag bestört och vansinnigt förbannad. Helt utan förvarning har regeringen höjt karenstiden för oss småföretagare till 7 dagar!
Jag har under alla år betalat en högre skatt för att slippa karensdagar. Nu kastar blåmupparna (förlåt, jag kunde inte hålla mig) i regeringen dessa mina skattepengar i sjön och säger skyll dig själv om du blir sjuk, vi bryr oss bara om anställda människor, alltså inte såna som du din lilla strunt.
I vilken annan försäkring kan försäkringsgivaren helt plötsligt, utan förvarning eller medgivande från försäkringstagaren ändra försäkringsvillkoren!?
Jag har försökt nå någon ansvarig som vågar uttala sig på socialdepartementet utan framgång.
Hur känner ni andra småföretagare inför dethär, är ni immuna mot allt vad sjukdom heter? |
|
|
|
|
|
 |
|
Skrivet:
Tor Jun 17, 2010 9:39 am
|
|
|
Från: Göteborg
|
|
Jadu. Jag är förvånad att detta inte har diskuterats någanstans alls. Inte ens i press eller av di rödgrön heller.
Sedan är väl detta ett nytt utslag av alliansens förakt mot dom svaga och pengar åt dom starka (i detta fall friska företagare) då man samtidigt sänker egenavgiften till 28,97%. Att sedan detta har kunnat väljas tidigare av dom friska då dom kunnat välja 3 eller 30 karensdagar och fått skattelättnader gör ju detta ännu konstigare varför man skall ta bort möjligheten att ha 1 karensdag som val.
Själv är detta en rejäl smäll då jag lider av atrit (reumatism) och har ett antal perioder per år då jag är ganska utslagen och inte kan jobba. Normalt är jag på benen efter en vecka. Så i framtiden kommer jag inte att få ett öre vid dessa tidpunkter. Så det som tidigare varit kanske ersättning för 40 dagar blir nu 0 och sedan får jag en skattesänkning på det som är motsvarande 6 dagar.
Skulle vara intressant att veta vad dom rödgröna har tänkt att göra med denna förändring.
Hans. |
|
|
|
|
|
 |
|
Skrivet:
Tis Jun 22, 2010 12:04 pm
|
|
|
Från: Göteborg
|
|
Aha. Det verkar som dom infört ett högriskskydd också. Så efter 5 sjukskrivningar med 21 dagar karens så får man pengar från dag ett vid sjukskrivning 6. Så det var inte så illa som jag befarade men ändå ganska illa.
Hans |
|
|
|
|
|
 |
|
Skrivet:
Ons Jun 23, 2010 9:52 am
|
|
|
Från: Stockholm
|
|
Tycker faktiskt de har gjort en hel del bra förbättringar.
7 dagars karensen kan jag köpa eftersom det är så lätt att "sjukskriva" sig själv en vecka då det inte krävs läkarintyg. Max 21 dagars karens gör att det känns som en OK förändring.
VAB räknas nu på 260 dagars/år vilket gör att egenföretagare inte längre diskrimineras i föräldraförsäkringen.
A-kassa räknas på senaste året eller som ett snitt av de två föregående åren.
Du behöver inte vila företaget för att kunna få tillfällig a-kassa.
Fick hem en lapp från FK om det och det mesta var vettiga förbättringar. |
|
|
|
|
|
 |
|